Geçtiğimiz yıl Türkiye genelinde toplam 1 milyon 444 bin 27 trafik kazası meydana gelirken, bunların 266 bin 855’i ölümlü ya da yaralanmalı kazalar olarak kayda geçti. Söz konusu kazalarda 6 bin 352 kişi hayatını kaybederken, 385 bin 117 kişi yaralandı. Bu, her gün ortalama 731 yaralanmalı trafik kazası, 17 ölüm ve 1.055 yaralanma anlamına geliyor.
Kazaların büyük çoğunluğu (yüzde 85,5) yerleşim yerleri içinde gerçekleşti. Ancak ölüm oranları açısından bakıldığında, hayatını kaybedenlerin yüzde 43,6’sı yerleşim yeri dışındaki kazalarda yaşamını yitirdi. Yerleşim yeri içindeki kazalar ise ölüm oranı açısından yüzde 56,4’lük bir paya sahip.
EN ÇOK CAN KAYBI ANKARA’DA, EN FAZLA YARALANMA İSTANBUL’DA
2024 yılında en fazla trafik kazası ölümünün yaşandığı il 325 can kaybı ile Ankara oldu. Yaralı sayısında ise İstanbul başı çekti; kentte yıl boyunca 41 bin 414 kişi kazalarda yaralandı. En az ölümün görüldüğü il 4 kişi ile Ardahan olurken, Bayburt sadece 331 yaralıyla en düşük yaralanma oranına sahip il olarak kayıtlara geçti.
TRAFİK ARAÇ SAYISI ARTTI, ÖLÜMLER AZALDI
Motorlu kara taşıtı sayısı 2023'e göre yüzde 8,9 artarak 31,3 milyona ulaştı. Trafik kazaları da bu artışa paralel olarak yüzde 9,9 yükseldi. Ancak ölü sayısı yüzde 3 oranında azalarak 6 bin 548'den 6 bin 352’ye geriledi. Bu gelişme, 100 bin taşıt başına düşen ölüm sayısının 22,8’den 20,3’e düşmesini sağladı.
EN TEHLİKELİ GRUP: MOTOSİKLET VE YAYA KULLANICILARI
Kazalarda yaşamını yitirenlerin yüzde 48,4’ünü sürücüler oluştururken, yayalar ve motosikletliler gibi “incinebilir yol kullanıcıları” ölümlerin yüzde 42,2’sini oluşturdu. 2024 yılında 2 bin 681 incinebilir yol kullanıcısı hayatını kaybetti, 162 bin 295 kişi ise yaralandı. Yalnızca motosiklet sürücülerinin can kaybı bin 229, yaralanma sayısı ise 109 bin 832 oldu.
65 YAŞ ÜZERİ BİREYLER ÖLÜMLERDE YÜKSEK RİSK GRUBU
Yaş gruplarına göre incelendiğinde, 65 yaş ve üzerindeki bireyler toplam ölümlerin yüzde 20,5’ini oluşturdu. Bu oran 0-17 yaş grubunda yüzde 10,1 iken, 25-64 yaş arasında yüzde 54,2 olarak gerçekleşti. Yaralanmalarda ise en yüksek oran yüzde 51,3 ile 25-64 yaş grubuna ait.
KAZALARIN YARISINDAN FAZLASINDA TEK ARAÇ ROL OYNADI
Ölümlerin yüzde 51,9’u tek araçlı kazalarda meydana gelirken, iki araçlı kazalar yüzde 41,9’luk oranla ikinci sırada yer aldı. Yaralanmaların çoğu ise (yüzde 53,9) iki araçlı kazalarda gerçekleşti. Ölümlü yaralanmalı kazalara karışan 392 bin 740 taşıt arasında en yüksek oranı otomobiller (yüzde 41,8) ve motosikletler (yüzde 31,5) oluşturdu.
KUSURLARIN YÜZDE 90’I SÜRÜCÜLERE AİT
Kazaların nedenlerine bakıldığında, sürücü hataları yüzde 90,1 ile ilk sırada yer aldı. En sık karşılaşılan sürücü kusuru ise "Araç hızını yol, hava ve trafiğin gerektirdiği şartlara uydurmamak" oldu. Onu sırasıyla kavşaklarda geçiş önceliğine uymamak ve manevraları düzenleyen kurallara uymamak izledi.
EN ÇOK CAN KAYBI YAYAYA ÇARPMA KAZALARINDA
Kaza türlerine göre ölümlerde ilk sırayı yayaya çarpma vakaları aldı. Bin 295 kişi bu tür kazalarda hayatını kaybetti. Onu bin 281 ölümle yoldan çıkma ve bin 141 ölümle yandan çarpma kazaları izledi.
KAZALARIN ÇOĞU GÜNDÜZ VE YAZ AYLARINDA YAŞANDI
Ölümlü yaralanmalı kazaların yüzde 65,3’ü gündüz saatlerinde gerçekleşti. Aylar bazında bakıldığında, en fazla kaza Ağustos ayında, en az ise Ocak ayında yaşandı. Haftalık dağılımda ise en fazla kaza Cuma günleri yüzde 15,2 oranla meydana geldi.