ABD'nin “görünmez” savaş gücü B-2 Spirit, 21. yüzyılın en etkileyici hava aracı olma unvanını hâlâ koruyor. Hem görünmezliği hem taşıdığı yıkıcı gücüyle stratejik hava savaşının simgelerinden biri haline gelen B-2, sadece mühendislik harikası bir uçak değil; aynı zamanda Soğuk Savaş sonrası dönemin politik, teknolojik ve askeri dönüşümünü de temsil ediyor.

UÇAN KANADIN GÖLGESİNDE: SESSİZ VE GÖRÜNMEZ BİR DEV

“Hayalet bombardıman uçağı” olarak da bilinen B-2 Spirit, sadece teknolojik özellikleriyle değil, aynı zamanda şekliyle de bir efsane. Geleneksel gövde ve kuyruk bölümleri olmadan tasarlanan “uçan kanat” formu, hem radar izini en aza indiriyor hem de aerodinamik verimliliği artırıyor. Bu sayede B-2, düşman hava savunma sistemlerine görünmeden sızabiliyor.

15 bin metreye kadar irtifada görev yapabilen uçak, yakıt ikmali yapmadan 11 bin kilometre; havada bir kez ikmal yaparak ise 19 bin kilometreyi aşan menzillere ulaşabiliyor. Bu özellikleriyle, dünyanın neresinde olursa olsun hedeflerine ulaşmakta zorluk çekmiyor.

İKİ PİLOT, YÜZLERCE HEDEF: KÜÇÜK EKİP, BÜYÜK GÜÇ

B-2’nin kokpitinde sadece iki kişi bulunuyor. Ancak taşıdığı yük, etkisiyle adeta küçük bir orduyu temsil ediyor. Uçak; 80 adet Mk-82 JDAM GPS güdümlü bomba, 16 adet B83 nükleer bomba, AGM-129 seyir füzeleri gibi hem konvansiyonel hem de nükleer silahlarla donatılabiliyor. Toplamda 18.000 kg mühimmat taşıyabiliyor.

Dahili bomba bölmeleri sayesinde mühimmat dışarıdan görünmüyor ve radar izi minimuma iniyor. Bu da B-2’yi dünyanın en gelişmiş hava savunma sistemlerine karşı bile görünmez kılıyor.

B-2 SPRİT’İN FİYATI NE KADAR?

B-2 Spirit’in üretim süreci, yüksek gizlilik ve ileri mühendislik gereksinimleri nedeniyle olağanüstü maliyetli oldu. 1987 ile 2000 yılları arasında sadece 21 adet üretilebildi. Her biri ortalama 2,13 milyar dolara mal oldu. Uçağın üretim maliyeti yaklaşık 737 milyon dolar olsa da; yazılım, mühendislik, test süreçleri ve destek ekipmanları dahil edildiğinde bu rakam neredeyse üç katına çıktı.

Projenin bu denli pahalı olması, özellikle Soğuk Savaş’ın sona ermesinden sonra ABD Kongresi’nde ciddi tartışmalara yol açtı. Başlangıçta 132 adet alınması planlanan uçaktan yalnızca 21 sipariş edildi.

İLK GÖREV: 1999 KOSOVA – HAYALET ORTAYA ÇIKTI

1997’de resmen hizmete giren B-2, ilk defa 1999’da Kosova Savaşı’nda konvansiyonel bomba taşıyarak savaşta kullanıldı. Ardından Afganistan, Irak ve Libya’daki operasyonlarda da görev aldı. Özellikle düşük radar izi sayesinde ilk dalga saldırılarda kullanılarak kritik hava savunma sistemlerini etkisiz hale getirmede rol oynadı.

DÜNYADA KAÇ TANE B-2 SPİRİT VAR?

Bugün ABD Hava Kuvvetleri envanterinde 19 adet aktif B-2 Spirit bulunuyor. 2008 ve 2022’de meydana gelen kazalar sonucunda iki uçak kaybedildi. Bu kazalar, B-2'nin karmaşık teknolojik yapısının, pilot hatası ve teknik arızalara karşı ne kadar hassas olabileceğini de gözler önüne serdi.

SpaceX'ten Kuzey Kutbuna Tarihi Görev
SpaceX'ten Kuzey Kutbuna Tarihi Görev
İçeriği Görüntüle

ABD B-2 SPİRİT’İN ARDINDAN HANGİ UÇAĞI ÜRETECEK?

ABD Hava Kuvvetleri, B-2’leri 2032 yılına kadar hizmette tutmayı planlıyor. Ancak halihazırda Northrop Grumman B-21 Raider adı verilen yeni nesil gizli bombardıman uçağı ile değiştirilmeye başlanacaklar. B-21’in daha düşük maliyetli, daha dayanıklı ve teknolojik olarak daha gelişmiş olması hedefleniyor.

SONUÇ: BİR SAVAŞ UÇAĞINDAN DAHA FAZLASI

B-2 Spirit, yalnızca bir askeri platform değil; aynı zamanda bir stratejik üstünlük simgesi. Soğuk Savaş’ın gölgesinde doğan bu uçak, “görünmez olmanın” savaş tarihinde nasıl devrim yarattığını gösterdi. Her uçuşu milyonlarca dolar değerinde olsa da, onun asıl değeri, düşmana görünmeden ulaşabilme ve dünya çapında caydırıcılık yaratabilme gücünde yatıyor.

Muhabir: ADİL DURMAZ