İçişleri Bakanlığı, Türkiye'de trafik güvenliğini artırma ve özellikle yaşlı sürücülerin karıştığı kazaları en aza indirme hedefiyle hazırladığı kapsamlı eylem planını Türkiye Büyük Millet Meclisi'ne (TBMM) sunmak üzere son rötuşları yapıyor. Bu plan, trafik cezalarının caydırıcılığını artırmanın yanı sıra, B sınıfı ehliyetler başta olmak üzere sürücü belgelerinde yaşa bağlı önemli değişiklikler öngörüyor.

Planın en çok konuşulan maddelerinden biri, 80 yaşını aşmış sürücüler için ehliyet yenileme sürecinin her yıla indirilmesi ve sağlık kontrollerinin daha sıkı hale getirilmesi. Bu adım, "B sınıfı ehliyetlerde yeni dönem başlıyor: Her yıl yenilemek zorunlu olacak" söylemini bu yaş grubu için somutlaştırabilir.

Mevcut Sistem ve Değişimin Gerekçeleri
Türkiye'de yürürlükte olan mevcut sisteme göre, 65 yaşını dolduran sürücüler ehliyetlerini kullanmaya devam edebilmek için her 3 yılda bir sağlık raporu almakla yükümlü. Bu süre, 80 yaşını aşan sürücüler için ise 2 yıl olarak uygulanıyor. Ancak son yıllarda kamuoyuna yansıyan ve yaşlı sürücülerin karıştığı trafik kazalarındaki artış, mevcut önlemlerin yeterliliği konusunda soru işaretleri yarattı.

Planın en çok konuşulan maddelerinden biri, 80 yaşını aşmış sürücüler için ehliyet yenileme sürecinin her yıla indirilmesi ve sağlık kontrollerinin daha sıkı hale getirilmesi. Bu adım, "B sınıfı ehliyetlerde yeni dönem başlıyor: Her yıl yenilemek zorunlu olacak" söylemini bu yaş grubu için somutlaştırabilir.

Mevcut Sistem ve Değişimin Gerekçeleri
Türkiye'de yürürlükte olan mevcut sisteme göre, 65 yaşını dolduran sürücüler ehliyetlerini kullanmaya devam edebilmek için her 3 yılda bir sağlık raporu almakla yükümlü. Bu süre, 80 yaşını aşan sürücüler için ise 2 yıl olarak uygulanıyor. Ancak son yıllarda kamuoyuna yansıyan ve yaşlı sürücülerin karıştığı trafik kazalarındaki artış, mevcut önlemlerin yeterliliği konusunda soru işaretleri yarattı. Bu durum, İçişleri Bakanlığı'nı, Avrupa Birliği ülkelerindeki benzer uygulamaları da (örneğin 75 yaş üzeri sürücülere ehliyetlerin şartlı verilmesi) dikkate alarak, ehliyetler için yeni bir yaş kısıtlaması ve daha sıkı sağlık denetimlerini gündeme getirmeye itti.

80 Yaş Üzerine Yıllık Ehliyet Yenileme Şartı Geliyor
İçişleri Bakanlığı'na yakın kaynaklardan edinilen bilgilere göre, hazırlanan yeni düzenleme taslağı, yaşlı sürücülere yönelik ehliyet yenileme koşullarını önemli ölçüde sıkılaştırıyor. Bu kapsamda en dikkat çekici öneri, 80 yaşın üzerindeki sürücüler için geliyor. Mevcut durumda 2 yılda bir sağlık muayenesinden geçen bu yaş grubundaki sürücülerin, yeni düzenlemeyle birlikte her yıl sağlık kontrolünden geçerek ehliyetlerini yenilemeleri zorunlu hale getirilebilir. Ayrıca, 65 yaş üzeri sürücüler için halihazırda 3 yıl olan sağlık muayenesi ve ehliyet yenileme süresinin de 2 yıla indirilmesi masadaki bir diğer önemli madde olarak öne çıkıyor. Bu değişiklikler, yaşa bağlı sağlık durumunun daha yakından takip edilmesini amaçlıyor.

Hedef: Refleks Kaybı ve Diğer Sağlık Sorunlarına Karşı Önlem
Yapılması planlanan bu sıkılaştırmaların temel amacı, yaşa bağlı olarak sürüş yeteneklerinde azalma (reflekslerde yavaşlama, görme ve işitme sorunları, dikkat dağınıklığı vb.) görülen bireylerin trafikte oluşturabileceği potansiyel riskleri en aza indirmek. Daha sık yapılacak sağlık kontrolleri sayesinde, bu tür sağlık sorunları olan sürücülerin durumları daha etkin bir şekilde tespit edilebilecek ve gerekirse ehliyetlerine belirli kısıtlamalar getirilebilecek ya da ehliyetleri askıya alınabilecek. Bu sayede, hem yaşlı sürücülerin kendi can güvenlikleri hem de trafikteki diğer tüm bireylerin güvenliği korunmuş olacak ve trafik kazalarının önlenmesine önemli bir katkı sağlanacak. Düzenleme ile yaşlılık nedeniyle reflekslerinde azalma görülen, göz ve kulak sorunları gösteren sürücülerin trafikte dolaşımının kısıtlanması planlanmakta.

Yasal Düzenlemenin Meclis'teki Yol Haritası
İçişleri Bakanlığı'nın trafik kurallarında, cezalarında ve ehliyet sisteminde köklü değişiklikler öngören bu eylem planını Mayıs ayı içerisinde TBMM Başkanlığı'na sunması bekleniyor. Taslak metin, Meclis'e ulaştıktan sonra öncelikle ilgili ihtisas komisyonlarında (İçişleri Komisyonu, Ulaştırma ve Turizm Komisyonu gibi) detaylı bir şekilde görüşülecek. Komisyonlarda maddeler üzerinde yapılacak müzakereler ve olası değişikliklerin ardından tasarı, TBMM Genel Kurulu'nun gündemine taşınacak. Genel Kurul'da yapılacak oylamada milletvekillerinin yeterli çoğunluğunun onayını alması halinde, düzenleme yasalaşma yolunda son aşama olan Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın onayına sunulacak. Onayın ardından Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmesi ve Türkiye'de trafik güvenliği alanında yeni bir dönemin başlaması hedefleniyor.

Editör Hakkında