Yılın ilk çeyreğini kapsayan Ocak-Mart döneminde ihracat yüzde 2,5 artarak 65 milyar 323 milyon dolara yükselirken, ithalat yüzde 4,5 artarak 87 milyar 811 milyon dolar olarak kayıtlara geçti. Bu dönemde dış ticaret açığı yüzde 11 artarak 22 milyar 488 milyon dolara çıktı.
ENERJİ VE ALTIN HARİÇ VERİLERDE DİKKAT ÇEKEN GELİŞME
Mart ayında enerji ürünleri ve parasal olmayan altın hariç tutulduğunda, ihracat yüzde 3,3 artarak 21 milyar 516 milyon dolara, ithalat ise yüzde 1,4 artışla 23 milyar 153 milyon dolara yükseldi. Aynı ayda bu kalemler hariç dış ticaret açığı 1 milyar 637 milyon dolar olurken, dış ticaret hacmi yüzde 2,3 artışla 44 milyar 670 milyon dolar olarak gerçekleşti. İhracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 92,9 oldu.
DIŞ TİCARET AÇIĞI AZALDI
Mart ayında dış ticaret açığı geçen yılın aynı ayına göre yüzde 1,5 gerileyerek 7 milyar 196 milyon dolara indi. Bu gelişmeyle birlikte ihracatın ithalatı karşılama oranı 2024 Mart ayında yüzde 75,6 iken, 2025 Mart ayında yüzde 76,5’e yükseldi.
Ancak Ocak-Mart döneminde dış ticaret açığı artış gösterdi. Söz konusu dönemde açık yüzde 11 yükselerek 22 milyar 488 milyon dolar oldu. Bu dönemde ihracatın ithalatı karşılama oranı ise yüzde 75,9’dan yüzde 74,4’e geriledi.
İHRACATTA İMALAT SANAYİİ HAKİMİYETİ SÜRÜYOR
Mart ayında ekonomik faaliyetlere göre ihracatta imalat sanayiinin payı yüzde 94 oldu. Tarım, ormancılık ve balıkçılık sektörü yüzde 3,7, madencilik ve taşocakçılığı ise yüzde 1,7 pay aldı. Ocak-Mart döneminde imalat sanayii ihracattaki payını yüzde 93,7 olarak sürdürdü.
İTHALATTA EN BÜYÜK PAY ARA MALLARINDA
Geniş ekonomik gruplar sınıflamasına göre ithalatta, Mart ayında ara mallarının payı yüzde 68,1 ile ilk sırada yer aldı. Sermaye mallarının payı yüzde 14,7, tüketim mallarının ise yüzde 17 oldu. Ocak-Mart döneminde ise ara mallarının payı yüzde 71,2 olarak kaydedildi.
EN FAZLA İHRACAT ALMANYA’YA, EN FAZLA İTHALAT ÇİN’DEN
Mart ayında Türkiye’nin en fazla ihracat yaptığı ülke Almanya oldu. Bu ülkeye yapılan ihracat 1 milyar 858 milyon dolar olarak gerçekleşti. Almanya’yı Birleşik Krallık, ABD, İtalya ve Fransa takip etti. İlk beş ülkeye yapılan ihracat toplam ihracatın yüzde 29,9’unu oluşturdu.
İthalatta ise Çin 4 milyar 6 milyon dolarlık tutarla ilk sırada yer aldı. Rusya, Almanya, Fransa ve İtalya da Çin’in ardından geldi. Bu beş ülkenin toplam ithalattaki payı yüzde 41,8 olarak hesaplandı.
YÜKSEK TEKNOLOJİ ÜRÜNLERİNDE İHRACAT PAYI ARTIŞTA
Mart ayında imalat sanayi ürünlerinin toplam ihracattaki payı yüzde 94 olarak belirlenirken, bu ürünler içinde yüksek teknolojili ürünlerin payı yüzde 4,5 oldu. Ocak-Mart döneminde bu oran yüzde 3,6 seviyesinde gerçekleşti. Aynı dönemde yüksek teknoloji ürünlerinin ithalattaki payı yüzde 11,8 oldu.
MEVSİM VE TAKVİM ETKİLERİ DİKKATE ALINDIĞINDA ARTIŞ DAHA BELİRGİN
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış verilere göre, Mart ayında ihracat bir önceki aya göre yüzde 5,5, ithalat ise yüzde 3,5 arttı. Takvim etkilerinden arındırılmış yıllık karşılaştırmada ise ihracat yüzde 6,9, ithalat ise yüzde 5,9 yükseldi.
ÖZEL TİCARET SİSTEMİNE GÖRE DE ARTIŞ VAR
Özel ticaret sistemine göre Mart ayında ihracat yüzde 3,4 artarak 21 milyar 355 milyon dolar, ithalat ise yüzde 4,2 artarak 29 milyar 202 milyon dolar oldu. Bu kapsamda dış ticaret açığı yüzde 6,5 artışla 7 milyar 847 milyon dolara yükseldi. Ocak-Mart döneminde özel ticaret sistemine göre ihracat yüzde 2,9 artışla 59 milyar 466 milyon dolar, ithalat ise yüzde 4,7 artarak 82 milyar 873 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Dış ticaret verileri, Türkiye’nin ihracat odaklı büyüme stratejisinin sürdüğünü gösterirken, enerji ve altın hariç kalemlerde dış ticaret açığında sınırlı da olsa iyileşme sinyalleri dikkat çekti.




