Bir araba bayisinin servis müdürü Hasbi Çakıroğlu, yaşanan yoğunluğa dikkat çekerek, sel kaynaklı araç hasarlarının ilk günden itibaren servislerine gelmeye başladığını belirtti. Çakıroğlu, “Aracın gördüğü hasar, suyun ne kadar yükseldiğine ve araç hangi seviyeye kadar su aldıysa ona göre değişiyor” dedi.
“En büyük hata: Suyla dolu aracı çalıştırmak”
Sürücülerin yaptığı en yaygın hatanın, su almış aracı çalıştırmaya çalışmak olduğunu vurgulayan Çakıroğlu, şu uyarıda bulundu:
“Bazı vatandaşlar aracını kurtarmaya çalışırken motoru çalıştırıyor. Ancak su dolu yollarda, çukur olup olmadığını fark edemezsiniz. Eğer motor ya da şanzıman su aldıysa ve araç çalıştırılırsa, hasar kaçınılmaz hale gelir. Bu gibi durumlarda yapılması gereken, aracı olduğu yerde bırakmak ve çalıştırmaya asla teşebbüs etmemek. Aksi halde her müdahale hasarı büyütür.”
“Su, aracın her noktasına zarar verebilir”
Su baskınlarının araçlarda sadece dış yüzeye değil, mekanik ve elektronik sistemlere de ciddi zarar verdiğini belirten Çakıroğlu, “Su motor seviyesine kadar yükselirse, iç aksama girerek büyük motor arızalarına neden olabilir. Egzozdan giren su da doğrudan motoru etkileyebilir. Döşeme altına sızan su, aracın elektronik sistemine zarar verirken uzun vadede pas ve kötü koku gibi sorunlara yol açabilir. Bu nedenle araç tamamen temizlenmeli ve iç döşeme kurutulmalı. Halı ve keçeler su tuttuğu için mutlaka değiştirilmesini öneriyoruz” dedi.
“Motor hasarları araç pertine kadar gidebilir”
Çakıroğlu, motor arızalarının maliyetinin çok yüksek olabileceğine dikkat çekerek, “Yeni nesil araçlarda motor onarım maliyetleri 300-800 bin TL arasında değişiyor. Şanzıman da hasar görürse bu maliyet katlanıyor. Trafik sigortası bu tür zararları karşılamaz, ancak kasko poliçeleri belirli bir limite kadar güvence sağlar. Bu nedenle kasko yaptırmak vatandaşlar için daha güvenli bir tercih olur” ifadelerini kullandı.
“Otoparklara pompa sistemi şart”
Sel riskine karşı önlem olarak yer altı otoparklarının da güvence altına alınması gerektiğini söyleyen Çakıroğlu, “Yer altı otoparklarına su tahliye pompaları yerleştirilmeli. Bu önlem bazı durumlarda yeterli olmasa da gecikmeli su baskınlarında işe yarayabilir. Meteoroloji, AFAD ve belediye uyarılarını dikkate alarak araçların güvenli alanlara çekilmesi, özellikle riskli bölgelerdeki otoparklardan araçların çıkarılması hayati önem taşıyor” diye konuştu.





