Hazır giyim, yaş meyve sebze, hayvansal gıda ve mobilya sektörlerinde yaşanan çift haneli artışlar dikkat çekerken, en yüksek ihracat rakamlarına Irak, Rusya ve ABD pazarlarında ulaşıldı. AKİB’in ihracat hacmindeki en güçlü artış ise Irak, Suriye, Belçika, Rusya ve Libya’da görüldü.
AKİB’den Uzak Pazarlarda Etki Alanını Genişleten Hamleler
AKİB Koordinatör Başkanı Veysel Memiş, kasım ayında Türkiye genel ihracatına yüzde 7,9 oranında katkı sağladıklarını belirterek ABD, Japonya ve Venezuela’da düzenlenen fuarlar ile sektörel ticaret heyetlerinin, uzak pazarlarda daha görünür ve rekabetçi olma hedeflerini desteklediğini ifade etti.
Türk Markaları ABD’de Özel Markalı Ürünlerle Sahneye Çıktı
Veysel Memiş, ABD’nin Chicago kentinde 16-18 Kasım'da gerçekleştirilen PLMA 2025 Private Label Show Fuarı’nda Türkiye milli katılım organizasyonunun başarıyla tamamlandığını söyledi. Açıklamasında, “Akdeniz Kimyevi Maddeler ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’mizin (AKMİB) koordinesinde PLMA 2025 Fuarı’nda temizlik, kişisel bakım, ambalaj ve ev kimyasalları alanlarında faaliyet gösteren firmaların ürün ve çözümleri tanıtıldı. Milli katılım, özel markalı ürünlerde Türkiye’nin kalite, inovasyon ve sürdürülebilirlik odaklı üretim gücünü ABD pazarında çok daha görünür kıldı. Akdeniz ihracatçıları olarak firmalarımızın küresel perakende zincirleriyle temasını güçlendirerek uzak pazarlarda kalıcı bir yer edinmesine katkı sağlayacak son derece stratejik bir adım attık.” ifadelerine yer verdi.
Japonya’da Gıda Sektörüne Yeni Kapılar Açıldı
Hububat, bakliyat, yağlı tohumlar ve mamulleri sektörüne yönelik Japonya-Tokyo Sektörel Ticaret Heyeti’nin yoğun katılımlı görüşmelerle önemli fırsatlar sunduğunu belirten Memiş, “Tokyo’daki temaslarımız, Akdenizli ihracatçılarımızın yalnızca Japonya pazarına erişimin yanında Asya’nın tamamında daha güçlü bir ticari konumlanmayı hedefleyen uzun vadeli vizyonumuzun önemli bir halkasını oluşturdu. Akdeniz Hububat, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği’mizin (AHBİB) öncülük ettiği bu stratejik program, hububat ve bakliyat sektörümüzün yüksek standartlı pazarlarda katma değerli bir oyuncu olarak konumlanmasına yönelik dönüşüm hamlemizi güçlendirdi.” dedi.
Türkiye–Venezuela İş Birliği Güçleniyor
Ticaret Bakanlığı himayesinde düzenlenen üçüncü Venezuela Türk İhraç Ürünleri Fuarı’nın iki ülke arasındaki ticareti derinleştirdiğini ifade eden Memiş, fuarın Latin Amerika pazarındaki Türkiye etkisini artırdığını belirtti. Caracas’taki organizasyona 26 kurum ve firmanın katıldığını hatırlatan Memiş, Venezuela’nın birçok sanayi ve tarım ürününde yüksek talep oluşturduğunu, Türkiye’nin bu alanlarda önemli bir büyüme potansiyeline sahip olduğunu dile getirdi.
Veysel Memiş ayrıca, özellikle bisküvi-gofret ve çikolata ürünlerinde Türkiye’nin hızlı bir yükseliş kaydederek Venezuela’nın en büyük üçüncü ve ikinci tedarikçisi konumuna geldiğini de aktardı.
AKİB Kasım Performansı Güçlü
AKİB'in kasım ayı ihracat verilerini değerlendiren Memiş şöyle devam etti:
“Yılın 11’inci ayında en çok demir-çelik, kimya ve yaş meyve sebzede ihracat yaptık. Demir çelikte 371,4 milyon dolar, kimyada 341,5 milyon dolar, yaş meyve sebzede 332,8 milyon dolar değere ulaştık. Bu sektörleri 172,1 milyon dolar ile hububat bakliyat, 114 milyon dolar ile mobilya, 76,7 milyon dolar ile tekstil, 46,3 milyon dolar ile hazır giyim ve 39,3 milyon dolar ile hayvansal gıda izledi.”
Memiş, en fazla ihracatın 229 milyon dolarla Irak’a, 145,2 milyon dolarla Rusya’ya ve 68,3 milyon dolarla ABD’ye yapıldığını ifade ederek, ihracattaki en güçlü artışın Irak, Suriye, Belçika, Rusya ve Libya’da gerçekleştiğini belirtti.
Son olarak, AKİB’in ocak–kasım döneminde ihracatının 15 milyar 86 milyon dolara ulaştığını, yıllıklandırılmış ihracatın ise 16 milyar 590 milyon dolar seviyesine çıktığını söyledi.




